דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

| | 08/04/2021

אימון חונכים עמיתים (Peer Tutors)

תורגם על ידי פרופ' ישעיהו הוצלר ומותאם מתוך מדריך לשילוב ילדים עם מוגבלות גופנית בבית הספר ובקהילה.

 

השגת אישורים

  • מהפיקוח על החינוך הגופני; על החינוך המיוחד
  • מהורי הילדים המיועדים לשמש כחונכים
  • מהילדים המיועדים לשמש כחונכים

 

אפשרויות לאימון חונכים

  • לפני או אחרי הלימודים
  • בזמן ההפסקות
  • בשעורים חופשיים

 

הערכת משך הזמן הדרוש לאימון החונכים לפי קריטריונים של:

  • גיל החונכים
  • רקע בחינוך גופני של החונכים
  • יחידת ההוראה הנלמדת

 

רכיבי תוכנית לאימון חונכים עמיתים:

  • מידע אודות מוגבלויות
  • הדמיה (סימולציה) של מוגבלויות לשם קליטת הקושי הייחודי בביצוע המשימה
  • תרגול טכניקות לניהול (עיצוב) התנהגותי
  • תרגול טכניקות הדרכה ייחודיות למצבי מוגבלות שונים (ראייה, ניידות, חשיבה)
  • תרגול סוגי הנחייה שונים: מילולית, הדגמה, גופנית
  • תרגול דרכים למתן משוב: חיובי כללי, חיובי ייחודי
  • ניתוח משימות: היכרות עם רכיבי מיומנויות מוטוריות והעברת מדרג משימות
  • תרגול בעזרת תרחישים: משחק תפקידים
  • חידונים: לגבי הגדרות, מהלכי הדרכה ייחודיים

 

ביצוע תוכנית חונכות עמיתים

  • הדגמת פרוק המיומנות לרכיבים והעברתם כמדרג משימות
  • תרגול חונכים בביצוע מדרגי משימות במיומנויות יסוד וספורט כמו קליעה לסל, מכת פתיחה, קבלה תחתית, קפיצה בחבל וכיו"ב
  • הפצת דפי עבודה
  • הדגמת חונכות עמיתים
  • ביצוע של שני ילדים במתכונת "אקווריום"
  • תרגול בזוגות תוך כדי חניכת המורה
  • דיון במליאה לגבי שאלות בלתי פתורות
  • החלפת זוגות ותרגול מחדש
  • דיון במליאה חוזר

 

דפי העבודה

  • תיאור מיומנויות יסוד ופרוקן לרכיבים מרכזיים
  • תיאור התאמת מיומנויות היסוד למצבי מוגבלות שונים
  • זיהוי קריטריונים של מיומנויות תנועה המוצגות בתמונות/וידאו

 

תפקיד המורה

  • לתת משוב
  • לנטר ולחנוך תלמידים
  • לבדוק את נכונות הזיהוי של הקריטריונים בדפי העבודה

 

יתרונות

  • הגדלת זמן למידה מעשי (Time on Task) לכל התלמידים
  • הגדלת האפשרות למתן משוב מידי
  • מתן משוב לביצוע רכיבי מיומנות
  • שיפור החברות בין הילדים החונכים והחניכים

 

חסרונות

  • הצלחת התוכנית תלויה בכישורי החניכים
  • בעיית בטיחות ואחריות מקצועית
  • דרוש זמן נוסף לתוכנית האימון הייחודית של החונכים

 

התוכנית מתאימה במיוחד עבור

  • חניכים עם ליקויים קוגניטיביים, התנהגותיים או גופניים קלים
  • מיומנויות עם רכיבים קונקרטיים (יותר על בסיס של רצף, פחות של מורכבות)
  • מיומנויות שאינן דורשות שמירה מיוחדת (ארגז, טבעות)
  • לא מתאים לכל כיתה, יש לנסות באחת ואז להמשיך

מאמרים רלוונטים נוספים

מה זה הידרותרפיה?

20/04/2021

קרא עוד

שינוי תבנית תנועתית על פי הגישה האקולוגית-דינמית: יישומים בהוראת מיומנויות מוטוריות יסודיות ופעילות גופנית מותאמת

20/04/2021

קרא עוד

ספורט בגיל 60+

22/04/2021

קרא עוד

הליכה נורדית

21/04/2021

קרא עוד

עקרונות התאמת פעילות גופנית

20/04/2021

קרא עוד

גורמים המפעילים פעילות גופנית מותאמת

08/04/2021

קרא עוד