דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

| | 01/08/2018

מקל באורך 1.20 מטר

תכונות: קל, קשיח, ארוך, דק, בדך כלל עשוי עץ ומוחזק ביד המשתמש.

שימוש בסיסי: אביזר רב שימושים בחיי היום יום ובתחום הספורט.

דוגמאות: מקל הליכה, מקל אכילה, מקל תיפוף, אלה, מקל בייסבול.

 

פעילות המפעילה את כל הגוף במישורי תנועה שונים

תרגיל תרומה
המקל מונח מאוזן לגוף, ואוחזים במרכז המקל בשתי הידיים באחיזה תחתית. עוזבים את המקל ותופסים אותו באחיזה עילית. יש להקפיד ששתי הידיים יהיו צמודות וישרות בזמן עזיבת המקל ותפיסתו. פיתוח מיומנות התפיסה, זריזות ומודעות למנח הגוף.
אחיזת המקל בקצותיו בכף היד, זריקתו ותפיסתו באותו מנח. פיתוח מיומנויות זריקה ותפיסה, זריזות.
אחיזת המקל במנח מאונך לגוף, לאחוז במקל בקצה העליון ביד אחת, לעזוב ולנסות לתפוס אותו ביד השנייה בקצה התחתון. תיאום עין יד, זריזות, הבנת יחסים במרחב, שימוש ברמות גובה שונות.
אחיזת המקל בשתי קצותיו כאשר הוא מאוזן לגוף, הנפה לימין, הנפה לשמאל והשלמה לסיבוב מלאה תוך זריקה ותפיסה המקל כאשר נמצא מעל הראש. בעת הנפת המקל הצידה יש להעתיק את מרכז הכובד על הרגל באותו הצד. פיתוח מיומנות הזריקה והתפיסה, שיווי משקל, תזמון, שטף בתנועה.
אחיזת המקל במנח מאוזן מעל הראש, זריקה גבוהה ככל האפשר ותפיסה באותו מנח קרוב לקרקע. הבהרת יסודות זריקה ותפיסה, שינוי רמות גובה, תזמון, זריזות, שימוש נכון של כפיפה ופשיטה במפרקים בעת התפיסה לפני הגעת המקל לקרקע.

פעילות לשיפור היציבה והיציבות

תרגיל תרומה
גלגול המקל מכף היד עד למרפק, יש לשמור על ידיים ישרות לאורך כל הפעולה. אחר כך ניתן לנסות ולגלגלו עד מפרק הכתף תוך הרמת היד מעלה. איזון ושיווי משקל, מודעות למנח הגוף והפעלת מפרקי שורש כף היד, המרפק והכתף.
איזון המקל על כף היד, כפות הרגליים והראש. נסו למצוא אברי גוף שונים כיד הדמיון והיציבה. ניתן לאזן בעמידה, ישיבה או שכיבה תוך מעבר מאיבר אחד למשנהו ו / או תנוחת גוף. חיפוש מתמיד אחר שיווי משקל, ארגון הגוף בהתאם לאיבר נושא המשקל, קבלת מושג על השרירים הפועלים, פיתוח יכולת ריכוז, תגובה והרגלי קשב.
איזון המקל על כף הרגל במאונך, זריקה באוויר ותפיסה ביד השנייה. על היד התופסת להיות ישרה בזמן התפיסה. הכרת יסודות תנועה בסיסים בעזרת מקל כגון זריקה, תפיסה, שיווי משקל וזריזות.
העמידו את המקל מאחוריכם ותפסו אותו ביד אחת כשהוא מאונך לרצפה. נסו לסובב רק פלג גוף עליון כך שתהיו עם החזית למקל. פלג גוף תחתון מקובע במקום ולא זז. פיתוח תחושה קינסטטית, זריזות ומהירות תגובה, הפרדת תנועת פלג גוף עליון מתחתון.
עמדו על רגל אחת והחזיקו את המקל במנח מאוזן תוך מגע עם החלק הכפי של כף רגל הנמצאת באוויר. בברך כפופה, בצעו פשיטה במפרק הברך עד ליישור מקסימלי. במנח זה, תוך שמירה על שיווי משקל בצעו סיבוב על רגל התמיכה ובו בזמן בצעו הברגה במפרק הירך של הרגל הנמצאת באוויר. שיווי משקל דינמי בעמידה על רגל אחת, תנועתיות למפרק בירך, תנועה במרחב  האישי.
עמדו עמידת שש (עמידה על הברכיים והידיים). נסו לאזן את המקל כל הגב תוך כדי הנעה לצדדים מבלי שהמקל ייפול על הרצפה. חיזוק שרירי ידיים ורגליים, כוח סטטי בייצוג הגוף, איזון חפץ על הגוף.
הליכה בין שני מקלות המונחים על הרצפה מקבילים זה לזה וקרובים ככל שניתן מבלי שכפות הרגליים תתקלנה במקלות או תידרכנה על הקווים. קבלת מודעות על אופן ההליכה, שמירה על שיווי משקל.

פעילות לשיפור הכושר הגופני

גמישות

תרגיל תרומה
מעמידת פיסוק רחב, הסעת משקל למכרע הצידה, גלגול המקל על הרגל הכפופה לאורך הירך למטה וחזרה. כנ"ל ברגל השנייה. הגדלת טווח תנועה במפרק הירך, העקת מרכז הכובד, שיווי משקל סטטי.
בשכיבה על הבטן כאשר המצח מונח על הרצפה וידיים ישרות לפנים ברוחב הכתפיים, העבירו את המקל אל מאחורי הגב תוך שמירה על ידיים ישרות וחזרה. הגדלת טווח תנועה במפרק הכתף, חיזוק שרירי הידיים וגב תחתון.
בישיבה שלמה כאשר המקל מונח על הכתפיים מאחורי הראש, בצעו סיבוב לצדדים כאשר הכתפיים מובילות את התנועה ולאחר מכן צרפו את האגן והרגליים בהתאמה. ניתן לבצע את התרגיל בסדר הפוך כך שהרגליים מובילות את התנועה. שטף מבוקר בתנועה על ידי הולכה בשרשרת קינמטית סגורה, כוח סטטי בהחזקת גו ישר לאורך התנועה, גמישות למפרקים.

מהירות וזריזות

תרגיל תרומה
עמידה ישרה כאשר המקל מונח מאונך לקרקע ולצד הגוף. עזיבת המקל ותפיסתו מהצד השני לפני שנפל על הקרקע. כנ"ל, אלא שהמקל מונח מאונך לקרקע ולפני הגוף תוך ביצוע סיבוב שלם ותפיסתו לפני שנפל על הקרקע. ניתן לתרגל גם בזוגות כאשר כל אחד תופס את המקל של בן הזוג. פיתוח זריזות, תזמון בתפיסה והבנת יחסים במרחב.
המקל מונח אופקית על הקרקע. מעבר רגל אחר רגל מעל המקל קדימה ואחורה מספר רב של פעמים בזמן נתון. פיתוח זריזות רגליים, ניתור ונחיתה קרובים לקרקע, תרגול ספירה ומנייה.

כוח

תרגיל תרומה
בעמידת שמיכה קדמית עם ידיים ברוחב הכתפיים, ביצוע כפיפת מרפקים כאשר הסנטר נוגע במקל. למתקדמים, ניתן לנסות לגעת עם בית החזה. כנ"ל סמיכה אחורית כאשר הישבן נוגע במקל. פיתוח כוח ידיים, חיזוק שרירי בטן בעמדת מוצא סטטית, כיווץ אקסצנטרי של כופפי המרפק וכיווץ קונצנטרי של פושטי המרפק.
בזוגות, עמידה גב אל גב תוך שמירה איזון הדדי בדחיפה. אחד מבני הזוג אוחז במקל ועליו להעבירו בידיים ישרות לבן הזוג על ידי הולכתן לאחור. בני הזוג מבצעים לסירוגין. שיתוף פעולה עם בן זוג, הגדלת טווח תנועה במפרק בכתף, כוח סטטי בעמידה, העברת המקל בשטף מבוקר.

קואורדינציה

תרגיל תרומה
בכל יד מקל, זריקת שתי המקלות מעלה בהצלבה ותפיסתם. כוח קינטי בזריקה וכוח ספיגה בתפיסה, תיאום עין-יד, הערכת מעוף חפצים באוויר.
בכל יד מקל, זריקת שתי המקלות כאשר הם מאונכים לקרקע ותפיסתם בו זמנית. כוח קינטי בזריקה וכוח ספיגה בתפיסה, תיאום עין-יד, תזמון בתפיסה.

קפיצות

תרגיל תרומה
כדוגמת קפיצה למרחק, יש לגלגל את המטרייה לנקודה בחלל אשר תהווה סימן למקום הניתור. ביצוע הרצה עד למטרייה, ניתור ונחיתה רכה על שתי רגליים. חיזוק שרירי רגליים, תרגול ניתור ונחיתה, תנועה במרחב הכללי, הבנת עקרונות נחיתה בטוחה.
שלוש מקלות מונחים אופקית על הקרקע בהפרשים שווים. יש לנתר מרגל אחת לשנייה תוך מעבר בין המקלות מבלי לגעת בהם. בכל שלב יש להרחיק את המקל השלישי בהתאם למקום הנחיתה האחרונה ולארגן את שני המקלות הנוספים בהתאמה. חיזוק שרירי רגליים, תרגול ניתור ונחיתה, תנועה במרחב הכללי, משחק קבוצתי.

פעילות פנאי ושעשוע

 

תפוס את המקל

אוכלוסיית יעד: כיתות ג'-ו'.

תנאים ואביזרים נחוצים: מקל באורך 1.00-1.20 מטר.

מטרת המשחק: לתפוס את המקל מבלי שייפול על הקרקע.

תרומה: ריכוז, מהירות תגובה, זריזות, קואורדינציה עין-יד.

מהלך המשחק: כל הילדים יושבים במעגל. מנהל המשחק קורא בקול בשם אחד המשתתפים ובו ברגע עוזב את אצבעו הנשענת על המקל. הילד שקראו בשמו, חייב לקום במהירות ולתפוס את המקל בטרם ייפול על הקרקע. במידה והצליח לתפוס בזמן, ישעין אצבעו על המקל ויקרא בשם של ילד אחר במעגל. במידה ולא תפס את המקל לפני שנפל ארצה, יהיה עליו לבצע תרגיל איזון של המקל על אחד מאברי גופו.

מאמרים רלוונטים נוספים

מקל באורך 1.20 מטר

01/08/2018

קרא עוד

הסגנון הטבעי, המובנה, והמיתוסים שביניהם

01/08/2018

קרא עוד

סמארטפון, מחשב ופעילות גופנית

01/08/2018

קרא עוד

תכנון הוראה בדרך של למידה שיתופית מתוקשבת - במסגרת קורס הכשרה להוראה של סטודנטים לחינוך גופני שנה ב'

01/08/2018

מידה שיתופית מתוקשבת

קרא עוד

הכשרתון 56 תקצירים

01/08/2018

קרא עוד

האחר הוא אני

01/08/2018

קרא עוד