facebook tracking pixel
חיפוש סגור

דו"ח סיור , בית ספר "גבעול" מאת מורן היימן

דו"ח סיור , בית ספר "גבעול" מאת מורן היימן

20/12/15

דו"ח סיור , בית ספר "גבעול"

מאת מורן היימן

בית הספר "גבעול" שבגבעת אולגה פתח בפניי עולם חדש שלא הכרתי שנקרא: בית ספר דמוקרטי. החינוך הדמוקרטי היה כמרחף באוויר עד להגעתי לבית הספר "גבעול" שבגבעת אולגה. בית הספר אשר הוצג בפני על כל היבטיו, ומכל זוויותיו, חשף בפניי דרך חינוך חדשה, אשר בעיני מתאימה ואף הכרחית לילדים רבים. ההתרשמות שלי מבית הספר נחלקת למספר גורמים:  לוגיסטיקה וארגון, שיטת חינוך, מבחן התוצאה (בגרויות, צבא, לימודים אקדמאים), איכות הוראה, והקניית ערכים.

מבחינת שיטת החינוך – השיטה הדמוקרטית, מחד מביאה עימה התלבטויות רבות לגבי הצבת גבולות ומתן חופש בחירה לילדים, ומאידך מחנכת את דור העתיד, להתמודד עם צורת השלטון המקובלת ברוב מדינות העולם המערבי, ומלמדת להיות, לפני הכל, אדם בעל דעה וערכים משלו.

מהתרשמותי עולה כי בית הספר פועל על מנת לבצע את שיטת החינוך על פי הגישה הדמוקרטית על הצד הטוב ביותר.

מבחינת לוגיסטיקה וארגון, התרשמותי היא, כי ישנה תחושה של "בלאגן", שיעורים לעיתים לא מתקיימים, בית הספר ניראה קצת מוזנח, יש מעט אי סדר בציוד בית הספר, ואף ארגון הסיור היה קצת מבולגן. ועם זאת אני מאמינה כי הסביבה הלא מוגדרת בגבולות ברורים הינה חלק מבית הספר. בעיני דרך פעולה זו הינה בעיתית כיוון שיש לתת לילדים תחושה של סדר, יציבות וגבולות ברורים כדי להבין את מקומם בעולם. בעיקר בבית ספר מסוג כזה בו הבחירה הינה חופשית. אני מאמינה שחלק גדול מהסביבה המוזנחת תלוי גם כן בתקציבים מועטים, אך בעיני יש לתעדף את הסדר על פני דברים אחרים בבית הספר.

נושא נוסף שעלה בהסתכלותי על בית הספר הינו מבחן התוצאה, נושא שעלה לשיחה לעיתים קרובות במשך הסיור. מבחן התוצאה, לדעתי, הוכתב במדינת ישראל על ידי החברה באמצעות מספר מדדים – שירות צבאי, תעודת בגרות , תואר אקדמאי, ועצמאות כלכלית. על פי הממצאים שמציג בית הספר, לא רק שהתלמידים עומדים במבחן התוצאה, הם גם עושים זאת מבחירה ומגיעים להצטיינות.

בית הספר מנחה את תלמידיו לבחור במצוינות הזו ותלמידיו בוחרים להצליח במבחן התוצאה מתוך מניעים פנימיים המושתתים על ערכים ולא על רצון לרצות את החברה ולעמוד בסטנדרטים שלה.

מבחינת איכות הוראה, ניתן  היה להתרשם, כי רוב המורים אוהבים את העבודה שלהם, והם שואפים להתפתח בה. נראה כי מאחר וסביבת בית הספר מאפשרת למידה בכיתות קטנות והתלמידים בוחרים ללמוד את המקצועות שלהם, השיעורים עוברים בצורה חלקה.

כחלק מהייחודיות שבשיטת החינוך עמה עובד בית הספר, מטרתו היא לפתח בקרב התלמידים את היכולת לעצב את אישיותם ואת בחירת סולם הערכים שלהם. התלמידים נחשפים למרחב ודיונים המאפשרים להם להתמודד מול שאלות רבות המביאות אותם לבחור מה חשוב להם ומה לא, ובעיניי חשוב הדבר יותר מכל דבר.

 

לסיכום התרשמתי לטובה מבית הספר, ישנם דברים, כמו סביבה מסודרת ומאורגנת שהייתי משנה, אך שיטת החינוך, דרכי ההוראה, הקניית הערכים ועיצוב ההתנהגות שבית הספר דוגלים בו, פתחו בפניי עולם קסום חדש שאני מקווה שילך ויתפתח.

מאמרים רלוונטים נוספים

הכנת הסיור בבית ספר גבעול רפלקציה מאת: מאי יערי

23/07/2018

קרא עוד

יישומי מחשב בחנ"ג בלמידה עצמית

23/07/2018

יישומי מחשב בחנ"ג בלמידה עצמית

קרא עוד

דוח סיור בית הספר הדמוקרטי "גבעול" מאת: חיים מנחם

23/07/2018

דוח סיור בית הספר הדמוקרטי "גבעול" מאת: חיים מנחם

קרא עוד

הכשרתון 59 תקצירים

23/07/2018

הכשרתון 59 תקצירים

קרא עוד

למידה אתגרית

23/07/2018

קרא עוד

דו"ח סיור , בית ספר "גבעול" מאת מורן היימן

23/07/2018

דו"ח סיור , בית ספר "גבעול" מאת מורן היימן

קרא עוד