דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

תפיסתי החינוכית

מאת: ספיר חסון

פתח דבר:

דרך ארוכה עברתי מהיום בו דרכו רגליי במכללה. מחשבות רבות, התלבטויות אין ספור, אימוץ עמדות וביטולן באחת, דיונים עם עמיתים והרהורים. הגות של הלב והשכל ליוו את התלבטויותיי בבניית ה"אני מאמין" שלי כמורה. לא פעם תהיתי ביני לביני האם נכון הוא לתת ללבטים מקום כה מכובד או שמא עלי להמשיך ולאמץ את המודל שבניתי כבר במהלך שנת לימודיי הראשונה.

ובכן, "השלד" נותר כשהיה ונוספו כהנה וכהנה שהם פרי לימודיי והתנסותי כמורה בשלוש השנים האחרונות.

עיקרי המודל:

  1. "חנוך לנער על פי דרכו" (משלי כ"ב, ו').
  2. " היה כפי שהינך - חפש דרך בעצמך – הכר את עצמך, לפני שתרצה להכיר את הילדים. חשוב נא לְמה אתה מוכשר ואחר כך תבוא לתחום תחומים לזכויותיהם וחובותיהם של הילדים. קודם כל אתה בעצמך ילד ועליך לחנך ולהשכיל את עצמך" (יאנוש קורצ'אק).
  3. "אין ילדים רעים יש ילדים שרע להם" (יאנוש קורצ'אק).
  4. "ומה מורים אנו לילדים בבית הספר... עלינו לומר לכל אחד מהם: יודע אתה מה שהנך- אתה פלא, אתה יחיד ומיוחד, אתה פלא, בכל העולם כולו אין עוד ילד אחד בדיוק כמותך, אתה פלא, אתה יחיד ומיוחד..." (חווה אלברשטיין).
  5. "החינוך הוא פיתוחם של כוחות הבריאה אשר בילד" (מרטין בובר).

תקוותיי ושאיפותיי:

המוטיב המרכזי בעיקרי המודל הוא הצבת הילד-התלמיד במרכז. כל תלמיד על איכויותיו ומגבלותיו, יכולותיו וחסרונותיו.

אני תקווה שאם אהיה בעלת יכולת הקשבה ופתיחות, אמפטית ואכפתית, סבלנית ומכילה את המתקשים, הוגנת ונוהגת בצדק, אפגין יחס חם ואישי, אתייחס בכבוד לילד ולא אעורר בו פחד, אגלה סימפטיה והבנה לבעיותיו, אצור אווירה נעימה ופתוחה, אקיים דיאלוגים עם תלמידי ואהיה גמישה לדעותיו של כל אחד בכך אתרום רבות ליכולותיו הלימודיות ולקידומו של כל פרט שאפגוש בו.

אעסוק בעידוד תלמידי לחשיבה ויצירה ואאפשר אוטונומיה שלא תסכן אותם פיזית. אשלב את המתקשים גם במסגרות קבוצתיות כדי להנחיל את האחריות ההדדית, העזרה לזולת, האחווה ואהבת האחר.

אשתדל להיות מומחית בתחומי המקצוע כך שאוכל להשתמש במגוון רחב של שיטות הוראה ויעלה בידי לתת מענה אופטימאלי למקסימום תלמידים, הן לספורטאים שביניהם והן למתקשים ולחוששים.

כמו כן, אקפיד להיות מעודכנת בחידושים המתרגשים עלינו תכופות כדי להיות רלוונטית וחדשנית.

גישתי לתלמידי תהיה פלורליסטית אך לא גובלת בכאוס; אתאים עצמי לשונות ולשינויים.

את הנושאים הנלמדים אנסה להציג בבהירות ואדריך בסבלנות רבה לביצוע נכון ובטוח.

אתן משובים לתלמידי כך שיוכלו ללמוד מהם ולהתעצם ולא להיפגע ולהיסגר.

אבקש בדרכי המקרבת והמכילה להתמודד עם הניכור והליקויים בתקשורת הבינאישית המאפיינת תקופה זו שבה הטכנולוגיה מהווה תחליף מועדף גם בחברת הילדים ואף משמשת ככלי ל"שיימינג" שיש למגר בדחיפות.

אני רואה בחינוך לספורט שליחות ולעניות דעתי אין הוא נחות משאר מקצועות הלימוד. במסגרת הוראת מקצוע זה, אשלב תכנים רבים שמהותם נושאים, כגון: אהבת האדם באשר הוא, אהבת המדינה, עזרה הדדית, השגיות והתמודדות עם כשלונות, התמדה ועוד.

כמורה לחינוך גופני אני רואה חשיבות רבה בתרומתי לבטחון העצמי של התלמידים ולדימוי גוף חיובי. אשתדל להיות בקיאה בתוצרי מזון שכדאי לצרוך, הן לספורטאים שבין התלמידים והן לאלו שמבנה גופם מערער את בטחונם.

איזום השתלבותי בסגל המורים בבית הספר ואתרום ממרצי ומיכולותיי בנושאים חברתיים, בשמירה על סדר היום והמשמעת ועוד.

אני רוצה להאמין שמיומנויות ההוראה שרכשתי, רגישות לזולת ולצדק חברתי, אדיבות והכרה בערכו ובחשיבותו של התלמיד יהוו את הכלים להשגת משמעת בקרב תלמידי.

מאמרים רלוונטים נוספים

תפיסתי החינוכית

25/06/2018

קרא עוד