facebook tracking pixel
חיפוש סגור

מסלול תנועה – לא רק לשיעורי החינוך הגופני

מסלול תנועה – לא רק לשיעורי החינוך הגופני

מסלול תנועה – לא רק לשיעורי החינוך הגופני

מאת: ד"ר מירי שחף

פעמים רבות מורים המלמדים פרונטאלי בכיתה מתמודדים עם ילדים שיכולת הקשב שלהם נמוכה (בחלקם מאובחנים כבעלי ADHD וחלקם לא). הם מנסים למצוא פתרון לצורך של ילדים אלו לנוע בדרכים מקובלות תוך הפעלתם במשימות יזומות, כגון: "הבא לי טוש מהמזכירות", "חלק בבקשה דף לכל אחד מהתלמידים". אך לא תמיד הפתרונות הללו משקיטים את הצורך של תלמידים אלו לנוע.

ברצוני להציע פתרון יצירתי, של מסלול תנועתי, אשר יאפשר לילד לצאת להתרעננות במרחב הצמוד לכיתה ויבטיח כי התלמיד יהיה עסוק בה בעת בפעילות גופנית ממוקדת ומונחה על ידי כרטיסיות, שבסיומה יחזור התלמיד לכיתה ולא ישוטט ברחבי בית הספר.

מסלול תנועה המוצע כולל פעילות במסלולים שונים: קו ישר, זיג זג, קו מפותל, שמינייה ואף מסלול של כפות ידיים ורגליים. המסלול יודפס על מדבקה ויודבק על הרצפה.

כרטיסיות המסלול יותאמו לגיל הילדים ורמת הקושי שלהם תותאם למבצע. הכרטיסיות יכללו שימוש בציוד נלווה  אשר יגוון ויעשיר את התלמידים.

ניתן לבנות כרטיסיות ללא ניקוד אישי, או עם ניקוד אישי, כפי שמוצע בהמשך.

ניתן להוציא לפעילות בו זמנית שני ילדים כך שאחד מקריא והשני מבצע ולאחר מכן מתבצע היפוך תפקידים.

יש להקפיד שהיציאה למסלול התנועה תהיה בהקשר חיובי, כגון: "אני רואה שאתה ממש משתדל להקשיב, ולכן עוד עשר דקות תוכל לצאת למסלול", ולא בהקשר שלילי.

יש להגביל את היציאה למסלול התנועה למספר פעמים בשבוע או פעם ביום, כדי שהתלמיד יראה בכך תמריץ חיובי ולא יבלה רוב שעות הלימוד מחוץ לכיתת הלימוד.

תרשים 1: מסלול התנועה

תרשים 1: מסלול התנועה

 

 

 

 

 

 


מסלול תנועה זה תוכנן למרחב של שכבת כיתות ה' בבית ספר "עמיטל" פתח תקוה. אורכו 16.5 מטרים ורוחבו 6.5 מטרים, ראו צילומי המסלול במרחב להלן.

 

מסלול תנועה זה תוכנן למרחב של שכבת כיתות ה' בבית ספר "עמיטל" פתח תקוה

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

[1] צילומים- אדיר בוסי

להלן דוגמאות לכרטיסיות פעילות עם שלושה מכשירי עזר שונים: כדורסל, דלגית ומחבטי ים.

כרטיסיות פעילות

כרטיסיה

כרטיסיה

 

יש להדגיש ולציין שהיציאה לפעילות במסלול דורשת הליך מסודר, בו על התלמיד להצביע בדרך שהוגדרה, ולהמתין לתורו. בבית ספר "עמיטל" היציאה לפעילות במסלול התנועה מבוצעת על ידי הצבת כרטיסייה ירוקה על מעמד של קליפס שולחני הניצב על שולחנו של כל תלמיד, כאשר תדירות היציאות מתועדת לבקרה.

 

מאמרים רלוונטים נוספים

מפות חשיבה ככלי לתכנון הוראה

18/07/2018

מפות חשיבה ככלי לתכנון הוראה

קרא עוד

יום הוראה במרכז הספורט האולימפי בהדר יוסף

18/07/2018

יום הוראה במרכז הספורט האולימפי בהדר יוסף

קרא עוד

מסלול תנועה – לא רק לשיעורי החינוך הגופני

18/07/2018

מסלול תנועה – לא רק לשיעורי החינוך הגופני

קרא עוד

הכשרתון 75 תקצירים

18/07/2018

הכשרתון 75 תקצירים

קרא עוד

כנס הארגון האירופאי למשחק הוגן ה-23

18/07/2018

כנס הארגון האירופאי למשחק הוגן ה-23

קרא עוד

מפות חשיבה ככלי לתכנון הוראה

18/07/2018

מפות חשיבה ככלי לתכנון הוראה

קרא עוד