facebook tracking pixel
חיפוש סגור

יורם אהרוני | כושר גופני | 17/05/2015

משחקים ואימוני כושר

משחקים ואימוני כושר

תקציר מחקר שבוצע בברזיל

במחקר חולקו תלמידי בית ספר לשתי קבוצות בשיעורי חינוך גופני. קבוצה אחת בצעה אימוני כושר מודרכים בעוד לתלמידים בקבוצה האחרת ניתנה האפשרות לשחק במשחקים לפי בחירתם.

התלמידות והתלמידים חולקו לשתי קבוצות באופן אקראי. כל קבוצה בצעה שלושה שיעורים שבועיים של 60 דקות, במשך 16 שבועות.   קבוצה אחת , קבוצת "משחקים", כללה  28 בנות ו-27 בנים בגיל ממוצע 15.7 שנים. בקבוצה זו  בוצע חימום של כ-25 דקות שכלל בעיקר תרגילי מתיחות ואחריו עיסוק חופשי בפעילות ספורטיבית לפי בחירה באחד הענפים הבאים: קטרגל (Futsal), כדורסל, כדורעף, כדוריד, שחייה. משך המשחק היה 25 – 35 דקות ובסוף בוצעה פעילות הרפיה. הקבוצה האחרת, קבוצת "אימוני כושר", כללה 23 בנות ו-30 בנים, בגיל ממוצע 16.0 שנים.  קבוצה זו  בצעה כ-25-20 דקות פעילות אירובית  בדופק של 70 – 80 אחוז מהדופק המרבי שחושב לפי הנוסחה של 220 פעימות פחות הגיל (כלומר פעילות בדופק בטווח של בערך 140 – 165 פעימות לדקה). חלק מהאימונים היו בעל אופי מתמשך (הליכה או ריצה) וחלק אחר בשיטת אימוני הפוגות. אחרי הפעילות האירובית בוצעו  תרגילי כוח וגמישות  ובסיום פעילות הרפיה.

לפני התחלת תקופת הניסוי ובסופה בצעו הנבדקים מבחני כושר שכללו: א) מבחן ליכולת אירובי: מעבר מרחק מרבי בהליכה או בריצה במשך 9 דקות; ב) מבחן סבולת שרירי בטן – עליה משכיבה לישיבה במשך דקה; ג) מבחן גמישות - Sit and Reach; ד) מבחן כוח מתפרץ לגוף תחתון – קפיצה לרוחק מהמקום; ה) מבחן כוח מתפרץ לגוף עליון – זריקת כדור כוח; ו) מבחן מהירות – ריצת 20 מטר; ז) מבחן זריזות – מבחן הריבוע. (במבחן זה רצים בריבוע של 4X4 מטר לפי הסדר הבא: אלכסון – ימינה – אלכסון – שמאלה).

תוצאות המבחנים לפני האימונים ואחריהם מוצגים בטבלה:

 

                   קבוצת "אימוני כושר"

                   קבוצת "משחקים"

 

לפני

אחרי

אחוז שיפור

לפני

אחרי

אחוז שיפור

ריצת 9 דקות (מטר)

1317

1653

25.5

1364

1384

1.5

זריקת כדור (מטר)

3.10

3.30

6.5

2.90

3.00

3.4

רוחק מהמקום (מטר)

1.50

1.70

13.3

1.50

1.70

13.3

בטן בדקה (מספר חזרות)

30.5

38.9

27.5

31.8

36.3

14.2

זריזות (שניות)

6.7

6.7

0

6.9

6.6

4.3

ריצת 20 מטר (שניות)

3.9

3.7

5.1

4.0

3.9

2.5

גמישות (ס"מ)

30.9

40.4

30.7

32.7

39.0

19.3

 

 

הממצא העיקרי של מחקר זה הוא שקבוצת אימוני הכושר רשמה שיפור גדול של הכושר האירובי, כפי שמתבטא הדבר בתוצאות מבחן ההליכה/ריצה ל-9 דקות בעוד קבוצת המשחקים רשמה רק שיפור מזערי במרכיב חשוב זה. השינויים במרכיבי הכושר האחרים היו קטנים יותר. לקבוצת המשחקים היה שיפור קטן במבחן הזריזות לעומת חוסר שיפור בקבוצת הכושר. לקבוצת הכושר היה שיפור גדול במבחן סבולת שרירי הבטן אם כי גם קבוצת המחשקים גלתה עליה בממוצע מבחן זה. שתי הקבוצות רשמו עליה במבחן הגמישות.

המסקנה העיקרית העולה ממחקר זה כי כדי לשפר את הסבולת האירובית לא די לאפשר לילדים לשחק  ובכל שיעור חינוך גופני ראוי לכלול כמה דקות של ריצה לשיפור הסבולת האירובית.  שלושה שיעורי חינוך גופני בהם נכללות פעילויות לשיפור מרכיב זה נמצאו כיעילים לשיפור ההישגים בו.

מקור:

Cláudio F. Neto, Gabriel R. Neto, Adenilson T. Araújo, Maria S. C. Sousa, Juliana B. C. Sousa, Gilmário R. Batista, and Victor M. M. R. Reis. Can Programmed or Self-Selected Physical Activity Affect Physical Fitness of Adolescents? Journal of Human Kinetics. 2014 Sep 29; 43: 125–130.

 

 

יש לך שאלה למומחים של המכללה האקדמית בוינגייט ? אין צורך להתבייש, רק ללחוץ כאן.

 

 

מאמרים רלוונטים נוספים

הפינה האולימפית - סטוקהולם 1912

03/07/2016

קרא עוד

45 שנים לשיא של בימון

22/10/2013

קרא עוד

נאפי תיאם בגציס 2017

03/06/2017

קרא עוד

יעילות שימוש ביישומוני כושר

31/12/2016

קרא עוד

הפינה האולימפית, ברצלונה 1992, חלק א'

27/01/2018

קרא עוד

הפינה האולימפית: קפה מברזיל

14/04/2012

קרא עוד