facebook tracking pixel
חיפוש סגור

שם השואל: אייל | הקטגוריה: אתלטיקה | תאריך: 30/03/2014

10 ק"מ בגיל 14

השאלה:

שלום,

 בני יהיה בן 14 בעוד חודשיים והשבוע במרוץ הלילה של נייקי הוא רץ 10 ק"מ בזמן של 44:47. רציתי לדעת מספר דברים: 1. האם זה בריא לרוץ 10 ק"מ בגיל הזה 2. האם הזמן הזה נחשב מהיר לגילו?

תודה,

אייל

התשובה:

שלום אייל,

 מי שרץ 10 ק"מ, לא עושה זאת בשביל הבריאות. הוא עושה זאת בכדי להצטיין בספורט.  מקובל כיום לדבר על כושר גופני בריאותי וכושר גופני ספורטיבי.  ריצה היא אחד מענפי הספורט המומלצים לפיתוח כושר גופני בריאותי לצעירים אבל את כל היתרונות הבריאותיים אפשר לקבל מריצה של 5 ק"מ, לכל היותר. בגיל 14 מספיק אפילו לרוץ  3-2 ק"מ, פעמיים עד שלוש פעמים בשבוע. כאשר עוברים את גבול ה-5 ק"מ התוספת לבריאות היא שולית  ולעומת זאת עולה הסיכון לפציעות, במיוחד אצל ילדים.

מן ההיבט הספורטיבי, אין כל חשיבות להישג בריצת 10 ק"מ בגיל 14. נער הרוצה להצטיין בריצות למרחקים ארוכים כאשר יהיה בוגר, צריך קודם כל לפתח את יכולתו בריצה למרחקים בינוניים (600 עד 3000 מטר) וגם את זה צריך לעשות בהדרגה.  לאסה וירן מפינלנד קבע שיא עולמי בריצת  10,000 מטר בשנת 1972 (27:38.35 דקות), כאשר היה בן 23.  בגיל 14 הוא רץ  1000 מטר ב-3:14 דקות. זה זמן נאה אבל בכל שנה יש עשרות נערים בגיל הזה בישראל שקובעים זמנים טובים  ממנו. אולי היה זה מזלו הטוב של וירן שאיש לא ציפה ממנו לגדולות בגיל 14 וכך הוא היה יכול להתאמן בלי לחץ ולפתח את יכולתו בהדרגה. בגיל 16 הוא שיפר את הישגו בריצת 1000 מ' ל-2:49.2 ו-3000  מטר הוא עבר ב-9:33.8. זו התקדמות יפה מאד אבל הישגים אלה עדיין נחותים בהרבה משיאי ישראל לגיל 15 (2:32.55, 8:52.8). בגיל 17 קבע וירן בריצת 1500 מטר זמן של 4:06.9 דקות וב-3000 מ' השתפר ל-9:17.0. שוב, כדי להכניס דברים לפרופורציה – שיאי ישראל לגיל 17 הם 3:53.39 ו-8:31.84 ד'.  בגיל 18 התקדם וירן ב-3000 מ' ל-8:32.8 ד' והתנסה לראשונה בריצת 5000 מ' – 14:59.4 ד'. בשנתו האחרונה בגיל הנוער (1968) שרת וירן בצבא והתקדמותו נעצרה מעט ורק בשנה זו התנסה לראשונה בריצת 10,000 מ' וקבע זמן של 32:18.8 ד', כל זאת כאמור, 4 שנים בלבד לפני שזכה בתואר האולימפי עם שיא עולם חדש.

עצתי לבנך  היא שיצטרף לאוגדת אתלטיקה בה יש מאמן המתמחה בריצות בינוניות ויפתח בהדרגה  את יכולתו בריצות למרחקים אלה.  הישגים טובים בריצות בינוניות בגיל הנוער הם בסיס מצוין להצלחה בריצות ארוכות (5000 מטר ומעלה) אצל בוגרים. לשיפור הישג בריצת 10 ק"מ אין כל חשיבות באימוני נערים.

יורם אהרוני

יש לך שאלה למומחים של המכללה האקדמית בוינגייט ? אין צורך להתבייש, רק ללחוץ כאן.