פטר דוידוביץ' | אתלטיקה | 28/08/2016
הדיפת כדור ברזל
חלק ד'
ד"ר פטר דוידוביץ'
הצגת סוגי ההדיפות נועדה בעיקר כדי להבהיר את חשיבות התנועה האופקית ולהדגיש את יתרונות הגלישה. בכל מקרה, בכל סוג של הרצה, המטרה היא להגיע לתאוצה מיטבית לקראת תנועת ההדיפה.
סוגי ההדיפות
עמדת המוצא: צד שמאל פונה לכיוון ההדיפה. הנפת רגל שמאל הצידה, סגירה וגלישה ברגל ימין תוך הנפה נוספת, שטוחה, של רגל שמאל ורק לאחר סיום ההנפה הפנייה – דחיפה חזקה ומהירה ברגל ימין. רגל ימין צריכה להגיע במהירות אל מתחת למרכז הכובד של הגוף כך שההודף ירד לקרקע ברגל ימין כשכל משקל גופו נמצא מעליה. רגל שמאל פועלת כמו בהדיפה צדית בהליכה.
אני לא ממליץ על סגנון זה בשל החשש של העברת מרכז הכובד אל רגל שמאלעוד לפני תחילתה של פעולת ההדיפה. יש הטוענים כי סגנון ההדיפה הגבית של אובראיין (ראו להלן) קשה מדי לתלמידים בגלל חולשת שרירי גב הרלוונטיים להדיפה ולכן הם ממליצים על ההדיפה הצדית. אף על פי כן, עם הכנה נכונה ולימוד הסגנון כמיומנות מוטורית ספציפית, אני ממליץ על לימוד סגנון אובראיין לתלמידים.
עמדת מוצא: גב לכיוון ההדיפה. משקל הגוף על רגל ימין. רגל שמאל תומכת בקצה האצבעות וכפופה מעט. רגל ימין צמודה לחישוק של מעגל ההדיפה, כף הרגל מסובבת מעט פנימה (בעיקר אצל מתחילים). והידיים כמו בהדיפה מן המקום.
כדור הברזל נמצא מעל רגל ימין. מרפק ימין כפוף בזווית של 45 מעלות ונמצא לפני קו הכתפיים.יד שמאל (היד ללא הכדור) כפופה מעט לפני הגוף, כדי לשמור על שיווי משקל ולסייע מאוחר יותר בהפניית הגוף שמאלה.
תנועות מקדימות – לפני תחילת ה"הרצה" ישנן כמה תנועות מקדימות:
התנועות המקדימות אצל ההודף המתחיל מעטות ואיטיות מאלה של ההודף המתקדם בשל הצורך בשליטה על שווי המשקל וקצב התנועה. בשלב זה ימליץ המורה לתלמידיו:
הגלישה היא התנועה שמבצע ההודף בתוך מעגל ההדיפה ולאורכו – לכיוון ההדיפה. תנועת הגלישה מעבירה לכדור מהירות אופקית הדרושה בשלב שחרור הכדור מהיד. מטרת הגלישה היא להביא את ההודף למצב מיטבי ויעיל להדיפה.
המורה ימליץ לתלמידיו להקפיד על הנקודות הבאות בשלב הגלישה:
ארגון התלמידים
ארגון התלמידים לקראת לימוד ההדיפה והתרגול שלה הוזכר בחלק של המאמר העוסק בהדיפה מן המקום. כאשר מתרגלים גלישה מומלץ לסמן על הקרקע מספר מעגלי הדיפה בעלי קוטר חוקי (2.135 מ'). אם שטח ההדיפה מוגבל ניתן לסמן מעגלי הדיפה כך שהמעגלים עצמם יוצרים מעגל והמורה ניצב במרכז "מעגל המעגלים" (כמובן שההדיפה היא כלפי חוץ ולא כלפי מרכז מעגל המעגלים).
תרגילים ללימוד הגלישה
חשוב לשלב את לימוד הגלישה עם המשך תרגול ההדיפה מן המקום.
אין לתרגל יותר מדי את הגלישה "על ריק". חשוב להגיע לביצוע הדיפה שלמה, אך רק כאשר המורה מעריך שהתלמיד מסוגל לבצעה.
טעויות אופיניות להדיפה הגבית ותיקונן
הטעות |
הסיבות לטעות או תוצאותיהן |
הצעות לתיקון |
עמידת מוצא: עמידה צדית |
אי הבנת התנועה. חוסר בטחון ביכולת לבצע הפנייה. |
הסבר, הדגמה ומשוב חיובי. |
בשלב התנועות המקדימות מרכז הכובד נמוך מדי, מצב הגוף אינו מאפשר יציאה נכונה לגלישה |
רגל שמאל מונפת ישרה. הרגל המונפת עוברת על פני הרגל העומדת. |
תרגול נוסף של התנועות המקדימות. הנפת הרגל ועצירה בתום תנועת ההנפה. מתן קצב על ידי המורה בזמן ביצוע התנועות המקדימות. |
הרגל המונפת אינה פעילה |
הגלישה לא מתחילה עם הפעילות הדינמית של הרגל המונפת. התלמיד נכנס לגלישה בזווית לא נכונה. |
מתן משוב במשימות מיוחדות לרגל המונפת בשלב לימוד הגלישה, ללא דחיפת הרגל התומכת. |
הגלישה אינה שטוחה דיה. דחיפת הרגל היא כלפי מעלה במקום לאחור. הגלישה קצרה מדי. |
הרגל מונפת גבוה מדי. הרגל התומכת לא דוחפת בכיוון הנכון. |
תרגילים המכוונים את הרגל המונפת. הסבר והדגמה של ביצוע נכון. הקפדה על התחלת הדחיפה רק לאחור סיום ההנפה. |
הרגל התומכת (ימין) לא מספיקה להיכנס מתחת לגוף לאחר הגלישה. רגל ימין לא מסתובבת בנחיתה. |
רגל ימין לא פעילה מספיק (לא מסיימת את הדחיפה ולא נושאת את כל משקל הגוף). |
תרגול גלישה בזוגות. תרגול מבוקר של גלישות רצופות. |
החלק העליון של הגוף פונה לגיוון ההדיפה כבר בזמן הגלישה. |
המבט פונה מוקדם לכיוון ההדיפה – יד שמאל "נפתחת" – היא נעה שמאלה לפני הזמן. המותניים מסובבים שמאלה לפני סיום פעולת הרגליים בשל כיוון ההנפה הלא נכון של רגל שמאל. |
יש לעכב את סיבוב הראש ולהמשיך במבט נגד כיוון ההדיפה. להשאיר את יד שמאל לפני הגוף. |
גו זקוף |
הגלישה לא דינמית וארוכה דיה. רגל ימין איטית מדי ולכן מרכז הכובד נמצא בנחיתה על שתי הרגליים. |
שיפור עבודת רגל ימין. הקפדה על השארת יד שמאל מאחור והשהית סיבוב הראש עד לאחר סיום הגלישה. |
משקל הגוף נמצא בסיום הגלישה על שתי הרגליים או אפילו על רגל שמאל (במקום על רגל ימין) |
הרגל המונפת נוחתת מאוחר מדי בסיום הגלישה. |
הורדה מהירה של רגל שמאל בסיום הגלישה. שיפור בתרגילי ההכנה לגלישה נכונה. |
החלק העליון של הגוף מקדים את פעולת הרגליים. |
החלק העליון של הגוף מופנה לכיוון ההדיפה בעוד הרגליים והמותניים טרם ביצעו את ההפניה. |
תרגול בזוגות: א' מחזיק את שתי ידיו של ב'. תלמיד ב' (ההודף) מבצע תרגילי גלישה ומיד לאחר מכן הפניית הברכיים והמותניים לכיוון ההדיפה. |
הדיפה קשתית מדי. שחרור הכדור מוקדם מדי. |
שחרור הכדור מהיד לפני שצד ימין של הגוף פונה לכיוון ההדיפה. |
תרגילים בזוגות. תרגול תנועת ההדיפה תוך הקפדה על סיום הפניית צד ימין לפני שחרור הכדור. |
עמדת השחרור אינה נכונה ואינה יעילה בשל בזבוז כוח. מסלול מעוף הכדור שטוח מדי. |
המותניים נשארים מאחורי הכתפיים. הרגליים אינן מונחות על הקרקע בזמן שחרור הכדור. שחרור הכדור מקדים את העברת מרכז הכובד לפנים. |
תרגילים בזוגות. תרגילי הדיפה מהמקום, בעיקר אלה הקשורים לשחרור הכדור. |
הכדור נזרק ולא נהדף. |
ההודף מוריד את המרפק בשלב הגלישה. ההודף לא מעביר אל הכדור את הכוח שהצטבר מפעולת הגוף. |
תרגילים לאחיזה נכונה של הכדור. חיזוק חגורת הכתפיים. תרגול הדיפה מן המקום. |
מבחנים
כמו בסיום כל תהליך לימודי של מיומנות מוטורית כלשהי, כך גם בלימוד ההדיפה יבדוק המורה בסוף התהליך באיזו מידה הוא הצליח לממש את המטרות שהציב לעצמו. המורה יכול להשתמש בשלושה סוגים של מבחנים:
טבלת הישג מעובדת לפי Lohman (כל ההישגים במטרים)
גיל ומין |
משקל כדור בק"ג |
מספיק |
בינוני |
טוב |
10-9 בנים |
3 |
4.50 |
5.50 |
7.50 |
10-9 בנות |
3 |
4.00 |
4.50 |
6.00 |
11-10 בנים |
3 |
5.00 |
6.00 |
|
11-10 בנות |
3 |
4.50 |
5.00 |
|
12-11 בנים |
3 |
5.00 |
6.75 |
9.00 |
12-11 בנות |
3 |
4.80 |
5.50 |
7.00 |
13-12 בנים |
4 |
4.60 |
6.00 |
|
13-12 בנות |
3 |
5.00 |
6.00 |
|
טבלת הישג מעובדת לפי Gygax
גיל ומין |
משקל הכדור בק"ג |
מספיק |
טוב |
12-11 בנים |
4 |
6.00 |
7.00 |
14-13 בנים |
4 |
7.00 |
8.00 |
14-13 בנים |
5 |
6.00 |
7.00 |
16-15 בנים |
4 |
8.00 |
9.00 |
16-15 בנים |
5 |
7.00 |
8.00 |
19-17 בנים |
4 |
9.00 |
10.00 |
19-17 בנים |
5 |
8.00 |
9.00 |
14-13 בנות |
3 |
6.00 |
7.00 |
14-13 בנות |
4 |
5.00 |
6.00 |
16-15 בנות |
3 |
7.00 |
8.00 |
16-15 בנות |
4 |
6.00 |
7.00 |
19-17 בנות |
3 |
8.00 |
9.00 |
19-17 בנות |
4 |
7.00 |
8.00 |
מאמר זה הוא עיבוד של המאמר המקורי שהופיע בגיליו מספר 52 של המגזין "עולם הריצה", עמודים 15-12, יולי-אוגוסט 1991. המאמר המקורי מכיל הרבה מאד איורים שלא צורפו כאן ולכן כדאי מאד לעיין גם בו כדי להבין טוב יותר את הכתוב. כמו כן מופיעה במאמר המקורי רשימת מקורות שלא צורפה כאן.
יש לך שאלה למומחים של המכללה האקדמית בוינגייט ? אין צורך להתבייש, רק ללחוץ כאן.