חינוך גופני בגיל הרך - כיתות א'-ב'

 בשנת 2007 (תשס"ח) יצאה לאור תכנית הלימודים החדשה בחינוך גופני לכיתות א' - ב'. התכנית החדשה מובילה שינוי בתפיסת ההוראה של החינוך הגופני בגיל הרך. תכנית זו נלמדת במכללה האקדמית בוינגייט, במסגרת ההכשרה להוראה בחינוך היסודי.
לפניכם 3 דוגמאות ליחידות הוראה משולבות, מפרי עטם של המנחים/ות להוראה בחינוך היסודי: ד"ר שלמה טוראל, ד"ר אתי גולדשטיין וגב' מיכל טל. 
  • לעיון ביחידות ההוראה לחצו כאן
  • לעיון במערך שיעור לדוגמה, בנושא זריקה ותפיסה, לחצו כאן



דוגמאות ליחידות הוראה בחינוך גופני לגיל הרך - כיתות א'-ב'
יחידת הוראה לגיל הרך / ד"ר שלמה טוראל         
נושא הלימוד: שילוב תנועה בסביבה הפיסית והחברתית
  1. מטרות ההוראה ביחידה: הילדים ישכללו את התנועות הבסיסיות (מטרה 1 עמ' 91)
  2. הילדים ישתלבו במשחק התנועתי-קבוצתי וישמרו על חוקיו(מטרה 5 עמ' 91)
מטרות אופרטיביות:
עמ' בתכנית הלימודים
  1. הילדים ישכללו את הניתור והנחיתה
96/93
  1. הילדים ישפרו את יכולתם לעכב תנועה במהלך משחק
136/131

פרוט השיעורים ברמת ביצוע
שיעור 1
 
ניתור מרגל אחת לרגל אחרת    (עמ' 131)
ניתור משתי רגליים לשתי רגליים
ניתור מעל מכשול לא גבוה
במהלך משחק, הילדים יעצרו בהתאם להוראה של מנהל המשחק (עמ' 136)
שיעור 2
 
חיקוי דרכי קפיצה ונחיתה של בעלי חיים
ניתור מרגל אחת לשתי רגליים
התנסות בהקדמת ריצה לניתור
התנסות בניתורים ברצף
במהלך משחק, הילדים יעצרו ויחליטו החלטות להמשך משחק
שיעור 3
 
ניתור נחיתה והמשך תנועה
בקפיצה מגובה, נחיתה רכה
ניתורים בהתאמה לקצב מוכתב
במהלך משחק, הילדים יתאימו תנועתם לתנועת אחרים

משחקים מומלצים ליחידה:
ים יבשה                                   אחת שתיים שלוש דג מלוח
הברווז העליז                           דב דובון
אותיות קופצות                         משחקי חיקוי בעלי חיים
תופסות בניתורים                     משחקי קצב


התוצר המצופה ביחידה – אופן ההערכה:
הילד ינתר ברצף בלפחות 3 צורות ניתור שונות תוך התקדמות בין 2 קוים במרחק של כ-10 מ'
הילד ישתלב במשחקי הניתור והנחיתה תוך שמירה על חוקי המשחק


יחידת הוראה לגיל הרך / ד"ר אסתר גולדשטיין        
נושאי הלימוד: ( X ) חינוך לתנועה     (    ) חינוך לשלומות    ( X ) שילוב תנועה בסביבה הפיסית והחברתית
מטרות ההוראה: 

  1. ישכללו את ההתמצאות במרחב ( עמ' 33)
  2. הילדים ישכללו את התנועות הבסיסיות (עמ' 92)
  3. הילדים ישתלבו במשחק התנועתי קבוצתי וישמרו על חוקיו (עמ' 125)
מטרות אופרטיביות
עמ' בתכנית הלימודים
  1. יזהו את אפשרויות התנועה במרחב האישי ובמרחב כללי (מטרה 1)
34
  1. ינועו בכיוונים שונים (מטרה 1)
34
  1. ינועו ברמות גובה שונות (מטרה 1)
34
  1. הילדים ישכללו את ההתקדמות במרחב ( מטרה 2)
94
  1. יתקדמו במסלולים שונים ויבינו את הקשר בין תכונות המסלול לתנועה המתאימה להן (מטרה 1)
34
  1. ישכללו את הזריקה והתפיסה   (מטרה 2)
101
  1. יתאימו את עצמם לקבוצות בעלות מבנה ואופי מגוונים ( מטרה 3)
131

תיאור תהליך הלמידה ופירוט ברמת ביצוע:

שיעור ראשון
פירוט ברמת ביצוע : תנועה במרחב האישי – הילדים בוחרים בסיסים שונים ונעים בשטח הסמוך לגוף בלי לצאת ממנו. מגוונים תנועות בכל אחד מהבסיסים.   במרחב הכללי הילדים יתקדמו על בסיסים שונים תוך תיאום עם חבר. יתנסו בתנועה בכיוונים שונים תוך תיאום תנועה עם עמיתים. יתנסו ברמות גובה שונות בהתאם להנחיה.
תיאור תהליך הלמידה: פעילות אישית, פעילות בזוגות. הבנה והדגמה של המושגים.
ישחקו במשחקי זוגות ומשחקים בקבוצה קטנה במשחקים המתאימים למטרות השיעור,
המחשת המרחב האישי באמצעות: חישוקים, קוביות וגירים. ישחקו בתופסת שונות המשלבות הצלה במרחב האישי.   בסוף השיעור יחברו לפי בחירתם רצף תנועות מהנלמד בשיעור.
מושגים:   
מרחב אישי, מרחב כללי, (עמ 34), כיוונים סובייקטיביים - כיוונים המתייחסים לגוף כנקודת מוצא (עמ 34).  

שיעור שני
פירוט ברמת ביצוע :הילדים יתנסו בהתקדמות בדרכים שונות ומגוונות על מסלולים נתונים שונים לפי הוראות מילוליות . יבחרו מסלולים לעצמם ובהתאמת דרכי התקדמות לכל מסלול שבחרו. בתנועה עצמאית במרחב האישי והכללי ברמות הגובה השונות ובמעבר מרמת גובה אחת לשנייה בדרכים מגוונות. בסימון מסלולים בעמדות מוצא שונות ובאברי גוף אחרים. יתנסו בתנועה בכיוונים שונים. הילדים יתנסו בזחילה, התקדמות על שש ועל ארבע בריצה, ניתורים ובדהרות. בזריקת שקית שעועית ותפיסתה ברמות גובה שונות ובכיוונים שונים.
תיאור תהליך הלמידה:   חזרה על הנלמד בשיעור הקודם. כולל מושגים. פעילות אישית, ללא מכשיר ועם מכשיר עזר – שקית שעועית. פעילות בזוגות. הבנה והדגמה של המושגים. דלגיות ובגירים ליצירת מסלול פתוח/ סגור. בסוף השיעור יחברו לפי בחירתם רצף תנועות מהנלמד בשיעור. 
מושגים:כיוונים המתייחסים למקום אליו נעים במרחב - כיוונים אובייקטיביים, רוחות השמים צפון דרום מזרח מערב  (עמ 35).  רמות גובה תוך התייחסות לגוף כנקודת מוצא, רמות גובה תוך התייחסות לחפץ. מסלולים סגורים ומסלולים פתוחים (עמ 38).

שיעור שלישי
פירוט ברמת ביצוע :הילדים יתקדמו בבסיסים שונים תוך תיאום עםחבר, יציינו את כיווני ההתקדמות שלהם,  יתנו הוראות לתנועה מגוונת ברמות גובה שונות תוך שימוש נכון במושגים,
בתפיסת כדור ספוג בהתקדמות במרחב ובתפיסתו, ובמסירות לחבר בגבהים שונים.
תיאור תהליך הלמידה:  חזרה על הנלמד בשיעור הקודם. כולל מושגים. פעילות אישית, ללא מכשיר ועם מכשיר עזר – כדור ספוג. פעילות בזוגות. הבנה והדגמה של מיומנות זריקה ותפיסה  
ישחקו במשחקי זוגות ומשחקים בקבוצה קטנה במשחקים המתאימים למטרות השיעור, 
של זריקה ותפיסה במרחקים שונים ובזויות שונות, מכוונים אל התופס ומכוונים רחוק מהתופס.
ישחקו במשחקי זוגות ומשחקים בקבוצה קטנה עם מכשירי עזר קטנים כמו: שקיות אורז, כדורי עיתון, כדורי גרביים. בסוף השיעור יחברו לפי בחירתם רצף תנועות מהנלמד בשיעור יחד עם חבר.
הבנה של מיומנות זריקה ותפיסה: זורק הכדור מכוון כך שעמיתו יוכל לתפוס אותו, המסלול שעובר הכדור מאפשר למקבל להתכונן לקבל אותו. כיצד בולמים כדור וכיצד מתכוננים לקבל אותו.

שיעור רביעי
פירוט ברמת ביצוע:הילדים ינחו בני זוגם לתנועה מגוונת תוך שימוש בשמות של כיוונים, יתנסו בתנועה ברמות גובה שונות ובמעברים מרמת גובה אחת לאחרת בדרכים מגוונות תוך תיאום עם עמיתיהם, יתנסו בהקדמות באופנים שונים תוך התייחסות לעמיתים המתנועעים גם הם, בתפיסת כדור שנמסר על ידי חבר תוך התקדמות, בזריקת כדור ובתפיסתו בקבוצה תוך עמידה במעגל.
תיאור תהליך הלמידה:  חזרה על הנלמד בשיעור הקודם. כולל מושגים. פעילות בזוגות ובקבוצה קטנה. הבנה והדגמה של מיומנות זריקה ותפיסהישחקו במשחקי זוגות ומשחקים בקבוצה קטנה במשחקים המתאימים למטרות השיעור: ספסלים, סולמות, מדרכות, גלגלים. בכדי להמחיש רמות גובה ביחס לחפץ. בסוף השיעור יחברו   לפי בחירתם רצף תנועות מהנלמד בשיעור וידגימו אותו לפני הכיתה.
מושגים ועקרונות לפעילות שנלמדו: חזרה על הנלמד בשעורים הקודמים.
 
התוצר המצופה (אופן ההערכה) של יחידת ההוראה:
כל תלמיד מחבר רצף תנועתי של צורות התקדמות שונות בכיוונים ובמסלולי תנועה מגוונים וברמות גובה שונות. הרצף התנועתי יתבסס על התכנים שנלמדו בשיעורים הקודמים. המורה מעריך את התוצר המצופה על ידי צפייה בכל אחד מהתלמידים לפי קריטריונים שנקבעו מראש.

קריטריונים
משקל
רצף תנועתי
 
כיוונים
 
מסלולי תנועה
 
רמות גובה
 
תנועה במרחב האישי ובמרחב הכללי
 
איכות ביצוע
 
מעבר רציף ללא עצירה
 
שילוב רציף בין כיווני תנועה למסלולי תנועה
 
מעבר רציף ללא עצירה בין רמת גובה אחת לשנייה
 















יחידת הוראה לגיל הרך
 / מיכל טל
נושאי הלימוד: ( X ) חינוך לתנועה (     ) חינוך לשלומות   ( X ) שילוב תנועה בסביבה הפיסית והחברתית
מטרת ההוראה ביחידה
  1. ישכללו את ההתמצאות במרחב, עמוד  33
  2. ישכללו את התנועות הבסיסיות , עמוד 92
  3. ישפרו את החיבור של תנועתם להמללה , עמוד  119
מטרות אופרטיביות
עמ' בתכנית הלימודים
1.      יזהו את אפשרויות התנועה במרחב האישי והכללי
34
2.      ינועו ברמות גובה שונות
36
3.      ינועו במסלולים שונים
38
4.      ירכשו אוצר מילים ויעשו בו שימוש מילולי
122-121
5.      ישכללו את הזריקה והתפיסה  
101









פרוט השיעורים ברמת ביצוע
 
פירוט ברמת ביצוע
מושגים 
 
שיעור 1
 
  • תנועה במרחב האישי על בסיסים שונים בגופם ו"במרחבים אישיים" שיוצר המורה.
  • גיוון תנועות בכל אחד מהבסיסים.  
  • התקדמות במרחב הכללי לבד ובתיאום עם חבר.
  • תנועה ברמות גובה שונות בהתאם להנחית מורה וחבר.
  • הילדים ימלילו את רמות הגובה בה הם נעים.
  • זריקה ותפיסת שקית אורז תוך במרחב האישי.
  • זריקה ותפיסה תוך התקדמות במרחב הכללי והתייחסות לרמות גובה שונות.
 
  • מרחב אישי (עמוד 34)
  • מרחב כללי (עמוד 34)
  • רמות גובה תוך התייחסות לגוף כנקודת מוצא (עמ' 36)
 
שיעור 2
 
  • תנועה במרחב האישי והכללי ברמות גובה השונות ביחס לחפצים ומתקנים.
  • מעבר מרמת גובה אחת לשנייה בדרכים מגוונות. 
  • התקדמות בדרכים מגוונות במסלול סגור ופתוח.
  • סימון מסלולים בעזרת איברי גוף והמללתם.
  • סימון מסלולים על ידי הילדים במרחב הכללי.
 
  • רמות גובה תוך התייחסות לחפץ (36)
  • מעבר בן רמות גובה שונות (עמ' 36)
  • מסלולים סגורים ופתוחים (עמ 38).
 
שיעור 3
 
  • הילדים ימלילו את המסלול בו הם נעים: פתוח/ סגור
  • התנסות בתנועה במסלולים פתוחים וסגורים, ברמות גובה שונות בהתאם למה שמזמן המסלול שבנה המורה.
  • כנ"ל, בניית מסלולים ע"י הילדים עצמם, תוך התייחסות למרכיבי המרחב שנלמדו ביחידה. 
  • זריקה ותפיסת שקית אורז תוך התייחסות למסלול שבנו
  • כל המצוין בשיעור 1+2

משחקים/פעילויות אפשריות ליחידה:
המחשת המרחב האישי באמצעות: חישוקים, קוביות וגירים.
שימוש בשקית אורז / כדורי עיתון, כדורי גרביים למסירה ותפיסה.
תופסת שונות המשלבות הצלה במרחב האישי.
שימוש בדלגיות ובגירים ליצירת מסלול פתוח/ סגור
ספסלים, סולמות, מדרכות, גלגלים... להמחשת רמות גובה ביחס לחפץ.

התוצר המצופה ביחידה – אופן ההערכה:
התלמידים יבנו בזוגות /שלשות מסלול המורכב מקווים פתוחים וסגורים, ימלילו וידגימו כל אחד בדרכו התקדמות על המסלול ברמות גובה שונות.


  
מערך שיעור בגיל הרך - דוגמה
נושא: זריקה ותפיסה
כתב: ד"ר שלמה טוראל, רכז ההתנסות בהוראה בחינוך היסודי

לצפייה - לחץ כאן
צור קשר
שדות המסומנים ב- * הם שדות חובה
חדשות וארועים

Valid XHTML 1.0 Transitional Valid CSS!